lørdag 7. april 2018

Lansering av Marit Eikemos nye roman

For å si det på en plump og bombastisk måte, Marit Eikemo skriver utrolig gode romaner! Jeg (og mange med meg) leser og hun skriver, det er en perfekt arbeidsfordeling, som innebærer at jeg kribler av forventning når det nærmer seg lansering av ny bok. Fredag 6 april skjedde det, og Beathe og jeg var med på festen, som fant sted på Cornerteateret, Marits andre hjem.

Vi var ikke de eneste, for her var det stinn brakke da vi ankom en stund før startskuddet skulle gå. Det er kjekt å se at så mange ville være med å hedre Marit, som også hadde fødselsdag denne kvelden. Charlotte Myrbråten fra Samlaget intervjuet og holdt styr på Marits skrivende kolleger, som etterhvert entret scenen.


Da Marit Eikemo 22 august 2017 mottok Amalie Skramprisen, røpet hun at hun hadde en ny roman på gang. Det juryen sier om hennes forrige bok Alt inkludert bekrefter litt av det hun fortalte om sin skrivestil og motivasjon for å skrive på lanseringskvelden:

Som Amalie Skram er Marit Eikemo en sannhetssøkende forfatter. Som Skram, er Eikemo opptatt av hva som styrer de valgene menneskene tar, hvorfor vi handler som vi gjør, hvorfor vi ikke velger å handle annerledes. Som Skram, vil hun forstå, men ikke stille seg til dommer, for de som virkelig forstår, kan ikke dømme. Eikemo skriver med stor empati og ydmykhet. Søken etter en dypere forståelse og anerkjennelsen av at man aldri fullt ut kan forstå andres liv, løper som parallelle tråder gjennom Eikemos forfatterskap.

Marit ble feiret og bokbadet, Frode Grytten leste noen morsomme utdrag fra sin bok og Erlend O. Nødtvedt leste også fra sin bok Vestland. To unge kunstnere fikk også lov å fremføre, Ida Lødemel Tvedt, som leste en temmelig politisk tekst, som var i lengste laget, og om her lå noe budskap i det, så festet det seg ikke. Jeg sovnet no ikke, til det satt jeg for vont, men naboen som hadde sikret seg en stol snorket høyt midtveis.

Den siste som kom på scenen før pause var Bjørn Tomren, som først sang og spilte gitar, men det han gjorde etterpå imponerte stort. Han kalte det strupesang, noe jeg aldri har hørt før, og det var skikkelig stilig. Et lite googlesøk fortalte meg mye om denne uredde kunstneren, som ikke bare kan jodle og synge med strupen.

Marit Eikemo

Erlend O. Nødtvedt leser fra sin bokVestlandet

Frode Grytten leser fra sin bok Det norske huset

Kvelden ble munter og stemningen "laidback" helt i Cornerteaterets stil. Publikum måtte være tålmodig med hverandre, for de få som hadde fått seg et sted å slenge rumpa nedpå, ble sittende bak oss som måtte stå. Det endte med at de av oss som sto "i veien" satte oss ned på de kalde, skitne flisene på gulvet, ikke den beste løsningen når en for en gangs skyld har pyntet seg, men skitt au.

Til pause hadde jeg ikke følelse i verken rumpa eller beina, så Beathe og jeg fant veien hjem. Dessverre gikk vi glipp av Pedro Carmona Alvarez, og flere andre hotte navn, men jeg håper at mulighetene melder seg igjen.

Marit Eikemos bok Gratis og uforpliktande verdivurdering skal jeg lese så snart jeg får den i posten, det gleder jeg meg storveis til.

  Gratulerer med dagen Marit, og lykke til med ny bok-baby i butikkene!

God stemning på Cornerteateret denne kvelden

5 kommentarer:

  1. Se der ja,der fikk du skrevet om festen i går, jeg orker ikke! Det var koselig men det kunne med fordel vært holdt på et noe større lokale når det var så mye folk. Jeg er stygt redd for at jeg måtte ha kledd av meg om jeg hadde vært der noe særlig lenger for det ble drepende varmt etter hvert,så flaks for de andre at vi hadde vett til å gå når pausen kom :-D (Kan knapt bevege meg i dag så kroppen min hadde ikke godt av å sitte på gulvet i 90 min)
    Ser dog frem til å få lese boken når den dukker opp, bokbordet var jo så gjemt at man måtte vært verdens mester i å bryte seg frem om man skulle ha rukket frem dit. Så det var vel mer lagt opp til litt mer vennefest og litt mindre boklansering følte jeg, men fin underholdning og kjekt å høre forfatteren snakke om boken for all del. Ikke meningen å høres så negativ ut for det var absolutt hyggelig likevel! Fint referat, Tine og tusen takk for i går.

    Ser du har begynt på "Svarthuset" og jeg må si at jeg grugleder meg til å høre hva du syntes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte at du kanskje kjenner det på kroppen i dag, jeg har noen vonter jeg også som jeg tilskriver gulvsitting. Jeg liker den avslappede atmosfæren de legger opp til, så denne overfylte seansen er nok et resultat av det.
      Jeg koste meg i alle fall, selv om det var litt at ukens eneste vinglass måtte styrtes siden vi satt mitt i tråkket til do/bar :) Gleder meg til neste gang vi skal på vift Beathe!

      Slett
    2. Storkoste meg jeg også altså, og alt trenger ikke være så stivt og høytidelig alltid!Men det kunne vært løst med noe mer plass slik at man slapp å sitte på gulvet i hvert fall.

      Slett
  2. Skjønner det var slitsomt å sitte på golvet.. men ellers hørs det ut som en fin lansering.
    Boka gleder jeg meg også til å lese, har satt meg opp på bestilling av den.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lanseringen var superfin, litt utenom det vanlige og sånt liker vi jo.

      Slett