søndag 1. april 2018

I de beste sirkler - ny krim av Lene Lauritsen Kjølner

Lene Lauritsen Kjølner er en ny forfatter for meg. Jeg har hatt inntrykk av at serien om Olivia Henriksen er i letteste laget for meg, siden "kosekrim" aldri helt har vært min greie, men når Beathe frister med Proseccokrim, er jeg ikke tung å be.
Boken kommer ut 22 mai ☺

Fra bakpå boken:
Privatdetektiv Olivia Henriksen har fått i oppdrag å løse et helt spesielt mysterium: Hvem lager kornsirkler i åkeren til Erling og Vigdis Svingen? På sin nattlige spaning finner Olivia ikke bare en kornsirkel, men også en død mann. Olivias jobb er å etterforske kornsirkelen, men hun klarer selvsagt ikke å holde seg unna drapssaken. Mannen som ble drept, hadde mange fiender, så Olivia må spane blant lokalpolitikere, miljøvernere, fallskjermhoppere og UFOmenigheten i sin jakt på morderen. En spennende krim der bloddrypp er erstattet med boblende Prosecco. 
Forlag: Juritzen
Utgis: 22 mai 2018
Sider: 317
Kilde: Leseeks

Første del av denne boken ble skylt ned med en halv flaske Prosecco. Dette er en munter og leken historie som var en kjekk avveksling fra det litt mer alvorstunge jeg normalt leser.

Lene Kjølner greier å bygge opp gode karakterer. Hun parodierer over det meste, og persongalleriet i denne historien er i overkant karikert, så jeg måtte til stadighet minne meg selv på at jeg befinner meg i en sjanger som ligger et steinkast utenfor min komfortsone.

Temaene er mange, her møter vi smakløse lokalpolitikere som er truet av kommunesammenslåingsspøkelset og treningsfanatikere med mulige dopproblemer. Vi blir også kjent med merkelige karakterer som klemmer trær, noen som jakter kornsirkler mens de drømmer om å bli bortført av en UFO. Handlingen ga næring til spørsmål rundt hvordan vi voksne bør takle det når barna kommer hjem med en eventuell svigerdatter, og en smule utroskap og skilsmisse fikk vi også.

Handlingens utgangspunkt er Havnehotellet hvor Elvira og kokken Alfred får hjelp av den noe surrete privatdetektiven Olivia, til å holde hjulene igang mens hotellets eiere er på en to ukers ferie. Kjæresten, som kunne holdt Olivia litt i ørene, og som også er førstebetjent i den lille bygda, er på reise i Afrika, så alt er lagt til rette for kaos, når Olivia finner den døde mannen i kornsirkelen hun spaner på.

Førstebetjent Evert Karlsen har et godt samarbeid med Olivia. Hun spaner på kornsirklene mens hun samvittighetsfullt overlater etterforskningen av mordet til Evert, og hans bondetamp av en betjent.

Det føles som en engelsk komedie dette her, hvor halvgale karakterer fyker inn og ut av dører. Språket er preget av fjollete ordspill og en mengde sarkastiske kommentarer, samt en haug med adjektiver og dårlige spøker, som tilsammen utgjør en tekst som til tider gir ganske så kronglete setninger. (som denne...)

Slutten var helt etter Agatha Christies oppskrift, hvor alle involverte, mistenkte og vitner blir samlet i stuen etter at sensommerfesten er over. Her tar Olivia for seg hver enkelt og sier noen ord om deres plass i dramaet, før førstebetjenten avslører hvem ugjerningsmannen er. Deretter blir denne "avhørt" på en ytterst hyggelig måte, og leseren får hele bakgrunnen for hvorfor drap var eneste løsning.

Er du på jakt etter en morsom og lettlest sommerbok til late dager på stranden, så velg gjerne denne, så fremt du er glad i engelsk humor og ikke krever annet av en roman enn underholdning.


15 kommentarer:

  1. Fin omtale du har skrevet om boken,Tine!For meg ble det litt i overkant mye ordspill denne gangen, det pleier ikke å være så "ille" som dette etter det jeg kan huske.Godt du har kost deg med boken, det gjorde jeg også selv om dette ikke var den beste boken om Olivia.
    BTW, det stod ikke noe sperrefrist på boken gjorde det? Jeg tør ikke legge min omtale ut fordi det er såååå lange til boken kommer ut, nesten to måneder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ventet på din omtale, og tenkt at enten likte du den ikke, eller venter du på sperrefristen. Jeg spurte Sarah, og hun sa "kjør på"! Gleder meg til å lese hva du har skrevet :)

      Slett
    2. Sto på lappen som var med boka at det ikke er sperrefrist..

      Slett
    3. Fikk svar at de ville at vi skulle vente til nærmere datoen, men da legger jeg ut snart også :)

      Elsker bøkene om Olivia, og denne var bra, men de forrige har vært bedre :)

      Slett
    4. Tja, jeg er vel ikke den som ikke skriver om bøkene om jeg ikke skulle like dem.

      Slett
  2. Hehe, fikk med med at du hadde id eg en halv flaske prosecco i starten av boka, og da leste jeg ikke mer.. Jeg må jo gjøre det samme før jeg leser hele innlegget ditt! ;)
    Ønsker deg en fin april Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja gjør det, og sier du fra før du spretter korken så hiver jeg meg på fra Bergen :)

      Slett
  3. fin bok, men ikke den beste ;)

    Spurte forlaget, og de ville ikke at jeg skulle legge ut omtalen før nærmere mai.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje de ikke er enig innad, jeg fikk som svar at de gjerne ville ha omtaler nå. Gleder meg til å lese hva du synes :)

      Slett
    2. Sjekk hva det står på følgeseddelen til boka. Jeg mener det sto der at det ikke er sperrefrist- men det kan hende det sto på Brekke sin. Er ikke hjemme og får sjekket det nå..

      Slett
  4. Denne står i bokhylla og skal straks leses :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese hva du synes :)

      Slett
  5. Fullstendig ukjent for meg. :-O
    Ikke så flink å lese ferske bøker, ser jeg. Prøver å la være å henge meg på det som leses til enhver tid. Men må innrømme, at det fristet sterkt å lese en engelsk komedie med halvgale karakterer, hehe...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at jeg kunne friste, selv om dette er utenfor komfortsonen min, så er dette en type roman som mange liker :) Jeg henger meg litt for lett opp i det som er nylig utgitt, kunne ønske jeg klarte å fokusere på det jeg "egentlig" skal/vil lese :)

      Slett
  6. Har den i ventebunken og skal prøve å få lest den i april. Var ikke begeistret over hennes siste bok, men gir henne en sjanse til. :)

    SvarSlett