mandag 22. august 2011

Kreklinglikør type hjemmelaget

Dette glasset kan jeg gå å titte på gjennom en lang vinter.....
Da vi var på langtur i Oddafjellene i helgen, trosset Sondre og jeg vær og vind og gikk ut og plukket krekling. Sondre elsker å plukke bær, og siden det ble litt stille på hytten, uten andre turlagsfolk å dele den med, så ble dette god tid-trøyte.
Etter å ha googlet frem en oppskrift på krekling likør var det bare å sette i gang.
Først en tur på polet etter 70 cl rein 60%
Så en tur til Jernia etter et 1,5 liters "Norgesglass"
Vi hadde plukket nøyaktig 1,4 liter krekling og det passet perfekt til mengden sprit jeg kom hjem med.
Sånn er oppskriften jeg fant:
Kreklinglikør
5 dl krekling
2,5 dl brennevin
----
1,2 dl sukker
Legg bær og brennevin på et glas med tett lokk, og la dette stå 1-4 uker. Sil deretter av alkohol-uttrekket fra bærene og tilsett sukker til uttrekket. Bland godt, hell likøren over på en flaske med tett kork. Lagres i minst 6 måneder. Likøren får en god aroma, og fargen blir burgunderrød.

Jeg som hadde lyst å smake med en gang, må bare smøre meg med tålmodighet. Det blir nok en smaksprøve rundt påske tenker jeg. 

4 kommentarer:

  1. oj så..eksotisk! eksotisk selv om det er norske bær. har aldri smakt likør av krekling,men har smakt saft :)

    SvarSlett
  2. Hvordan ble resultatet? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde jeg selvfølgelig lagt ut da jeg skrev det. Ta en titt her: http://tinesundal.blogspot.no/2013/09/hjemmelaget-kreklinglikr-to-ar-etter.html

      Slett
  3. Har nå prøvesmakt fjorårets laget med din oppskrift, måtte straks ut og plukke ny forsyning krekling, for den gikk unna når flere ville smake ;) kjempegod, anbefales absolutt å prøve denne her

    SvarSlett